• Instagram
  • YouTube

Oznaczanie współprac w mediach społecznościowych i na blogu

O tym, że współprace są koniecznym elementem takiego modelu, jaki przyjęłam w Pedantuli, już opowiadałam w filmie zatytułowanym „Ile zarabiam na YouTube?” (właśnie m.in dzięki współpracom mogłam ich dla Was zrealizować już ponad 300!).

W ostatnich dniach uzupełniłam ten film o odpowiedzi na Wasze pytania dotyczące współprac: jak to działa, jak to się odbywa i ile kosztuje 🙂  – zapisałam je w wyróżnionych stories na Instagramie pod hasłem WSPÓŁPRACE i gorąco zachęcam do ich przejrzenia, bo pytania, jakie mi zadawaliście, były naprawdę ciekawe.

Ula Chincz

Od niedawna (bo zaczynałam w 2014 roku!) wszystkie media społecznościowe umożliwiają klarowne oznaczenia materiałów powstałych we współpracy z markami, a ja bardzo chętnie z tych możliwości korzystam. Poniżej z kolei postanowiłam spisać dla Was zasady oznaczania współprac, które obowiązują na profilach Pedantuli. Obowiązują nie tylko dlatego, że wymusza to każde z mediów, bo takie są zasady, ale także dlatego, że chcę, żebyście mieli pełną jasność co do tego, czy dane treści pochodzą wyłącznie ode mnie, czy też w ich powstawanie były zaangażowane inne marki czy firmy.

Poczytajcie proszę, bo zobowiązałam się tu do wykonania dodatkowych (czyli niewymaganych przez prawo) oznaczeń i małego audytu… ale – po kolei! Jak oznaczane są współprace w mediach społecznościowych?

YouTube

Na moim kanale YouTube znajdziecie dwa rodzaje oznaczeń materiałów, które powstały w ramach współpracy. ZAWSZE dbam o to, by w opisie pojawiła się informacja ode mnie: „Materiał powstał we współpracy z firmą XYZ”. Poza tym na etapie wrzucania filmu na kanał mam możliwość włączenia powiadomienia, że film zawiera płatne treści sponsorowane. Wówczas na początku filmu w lewym górnym rogu pojawia się dla Was – Widzów – stosowna informacja „Zawiera płatną promocję”.

Ale ponieważ kanał prowadzę od 2014 roku i znajduje się tam ponad 300 filmów, to po prostu nie jestem w stanie powiedzieć, czy w przeszłości zawsze i bezwzględnie przestrzegałam tej zasady, zwłaszcza, że rzeczywistość współprac z twórcami bardzo się przez ten czas zmieniła – dlatego postanowiłam zrobić audyt wszystkich moich dotychczasowych produkcji i – o ile takiego oznaczenia zabrakło – dodać je zgodnie z zasadami. Większość moich treści to tematy zawsze aktualne, wiem, że wracacie do nich nawet kilka lat po premierze, więc wszystko musi się zgadzać. Na pewno zajmie mi to trochę czasu, ale z początkiem roku szkolnego na YouTube powinien być porządek.

Oznaczanie współprac na YouTube

Blog

We wpisach blogowych informację o współpracy podaję Wam pod koniec artykułu. Dlaczego nie na początku? Wynika to z „technikaliów” bloga, z automatu pojawia się ona na samym dole, aczkolwiek jest dobrze widoczna. Jeśli artykuł nie jest sponsorowany, ale pojawia się w nim jedna rzecz we współpracy, sama od siebie w treść artykułu wplatam stosowną informację. Zawsze też zaznaczam, czy linki zawarte w treści wpisu to linki afiliacyjne.

Oznaczanie współprac na blogu

Instagram

Na Instagramie informacja o treściach sponsorowanych („Sponsor: XYZ”) pojawia się tuż obok zdjęcia profilowego, a nad zdjęciem głównym. Nie sposób jej nie zauważyć lub z czymś pomylić. Co więcej, dla jeszcze większej transparentności bardzo często (mimo górnego oznaczenia sponsora) wplatam jego klikalną nazwę w treść posta. Dzięki temu na każdym etapie wiecie, z czym macie do czynienia.

Oznaczanie współprac na Instagramie

Instastories

Na IGS informacja o treściach sponsorowanych jest wyrażana albo przez oznaczenie profilu sponsora (@XYZ) i stosowne hashtagi (najczęściej #współpraca #ad #XYZrozwiązaniadladomu), albo przez oznaczenie „Sponsor: XYZ” obok mojego zdjęcia profilowego w lewym górnym rogu kafelka. Moim nowym zobowiązaniem jest umieszczanie takiego oznaczenia lub # na każdym kafelku stories, a nie tylko na początku danej relacji. Będę także oznaczać hasztagiem #prezent przedmioty, które Wam pokazuję i polecam, a które dostałam bezpłatnie od ich producentów.

Oznaczanie współprac na Instastories

Oznaczanie współprac na InstagramStories

Tutaj mała dygresja: czasem zdarza się, że małe firmy, dopiero zaczynające działania w social mediach nie mają jeszcze możliwości wprowadzenia tych oznaczeń. Wtedy zawsze stosuję wszystkie inne dostępne sposoby.

Facebook

Na Facebooku nazwa sponsora pojawia się tuż obok nazwy profilu (jest napisane „Ula Pedantula z XYZ”, pod spodem dodatkowa informacja „Post sponsorowany”, na miniaturce czy zdjęciu pojawia się „i”, czyli „Informacje o tym sponsorze”, w które to „i” można kliknąć i doczytać). Co więcej, dla jeszcze większej transparentności bardzo często (mimo górnego oznaczenia sponsora) również na Facebooku wplatam jego klikalną nazwę w treść posta. Dzięki temu na każdym etapie wiecie, z czym macie do czynienia.

Oznaczanie wspólprac na Facebooku

Mam nadzieję, że te zasady są dla Was jasne, czytelne i sprawią, że będziecie mieli pełen obraz sytuacji, jeśli chodzi o proporcje treści powstających we współpracy w stosunku do tych organicznych. I mam nadzieję, że nadal chętnie będziecie korzystać z moich zawsze dobrze sprawdzonych rekomendacji.

Zostaw komentarz

Wypełnij formularz aby się zarejestrować

Dzięki naszemu newsletterowi bądź na bieżąco z tym co się dzieje u Uli Pedantuli!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres email informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Pedantula - Urszula Chincz z siedzibą przy ul. Łowickiej 58/4 w Warszawie, kod pocztowy: 02-531 Warszawa, NIP 521 236 25 55, REGON: 017353030.